Nieuws

Uit de media | 'Uitshirt Cambuur smaakt naar meer'

Het uitshirt van SC Cambuur (Foto door Henk Jan Dijks)

Delen

Uit de media | 'Uitshirt Cambuur smaakt naar meer'

LEEUWARDEN - Het uitshirt van SC Cambuur wordt komend seizoen getooid met Leeuwarden, Europese Culturele Hoofdstad 2018. De Leeuwarder Courant publiceerde gister een vooruitblik op de mogelijkheden die Leeuwarden-Fryslân 2018 voor Cambuur zou kunnen bieden, en vice versa. Auteur Peter de Haan stelt: CH2018-shirt van Cambuur smaakt naar meer.

Zoals vaker bij dit soort zaken leidde de keuze tot discussie bij de Cambuurachterban. Er zijn tal van redenen waarom dit van Cambuur een weloverwogen keuze is.

Allereerst is er een treffende overeenkomst tussen het spelen van Cambuur op het hoogste podium en de aanwijzing van Leeuwarden tot CH2018.

Beide organisaties werken met een veel lager budget dan hun concurrenten. Zoals Cambuur het afgelopen jaar het land versteld deed staan vanwege het alom geprezen spel en de sportieve prestaties, zo liet Leeuwarden bij de aanwijzing tot CH2018 financieel sterkere steden als Den Haag, Utrecht en daarna Eindhoven met de Brabant-steden en Maastricht tot veler verbazing achter zich.

Beide fenomenen dragen sterk bij aan een positieve uitstraling (‘exposure') van de Friese hoofdstad waarbij ik als Cambuursupporter mag hopen dat de club zich, mede dankzij de inkomsten via het nieuwe stadion, een vaste plaats in het Nederlandse voetbalgala weet te veroveren. Door die twee positieve elementen met elkaar te verbinden creëer je nog meer positieve energie in de stad en wijde omgeving. Dat komt zowel het sport- als cultureel klimaat alleen maar ten goede.

Cambuur en CH2018 kunnen nog veel meer voor elkaar gaan betekenen. Een enkel voorbeeld. Als het nieuwe stadion in 2018 wordt geopend zou het prachtig zijn als er ter gelegenheid van de feestelijke opening ook een of meer grootscheepse culturele manifestaties zouden plaatsvinden. Ook voor Cambuur zelf is zo'n multifunctioneel gebruik van het stadion publicitair en financieel aantrekkelijk.

Cambuur beschikt over de Stichting Cambuur Verbindt, die een voorbeeld is voor vele andere clubs. In samenwerking met maatschappelijke partners richt zij zich op talentontwikkeling in bredere maatschappelijke zin met de focus op jongeren die het minder goed getroffen hebben. CH2018, die ook mensen wil verbinden, zou de komende jaren zo'n maatschappelijke partner kunnen zijn voor jongeren die van huis uit te weinig aan sport- en cultuurbeleving toekomen. Geef hen bijvoorbeeld korting bij voorstellingen. Het Haags Gemeentemuseum en ADO Den Haag zijn ook een samenwerkingsrelatie aangegaan om de horizon van hun publiek te verbreden.

Verder ligt het voor de hand dat Cambuur in 2018 een uit- en thuiswedstrijd gaat spelen tegen Valetta FC uit Malta. Valetta is in 2018 immers samen met Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. Valetta FC doet vrijwel jaarlijks mee aan de voorronden van de Champions League. Jordi Cruyff wil als voormalig assistent-trainer vast wel bemiddelen tussen beide clubs. De betovergrootvader van Johan Cruyff, dus ook Jordi's voorvader, is immers aan de Ype Brouwerssteeg in Leeuwarden geboren. Laat Cruyff bij die gelegenheid dan meteen op die plek een mooie plaquette over zijn Leeuwarder roots onthullen.

Overigens is Sofia, de Bulgaarse hoofdstad, in 2018 European Capital of Sport. Denkbaar is ook om in 2018 in Leeuwarden een toernooi te organiseren met SC Cambuur, Valetta FC en CSKA Sofia of Levski Sofia. Beide laatste clubs hebben hun sporen in Europese competities verdiend.

Het zou ten slotte mooi zijn in 2018 ook een publiek debat te organiseren rond het thema kunst en voetbal. Er zijn overeenkomsten en verschillen. Beide doen een beroep op een mysterieuze cocktail van oergevoelens, op zowel spanning als op schoonheidsbeleving. Een verschil tussen voetbal en kunst is dat voetbal regels kent die oergevoelens en feitelijk gedrag reguleren, terwijl veel kunst juist wil ontregelen.

Daarentegen delen podiumkunsten en voetbal weer vergelijkbare performance-aspecten. Wie weet leidt zo'n confrontatie tussen kunst en voetbal tot interessante nieuwe inzichten en initiatieven. Zoals Warhol ooit een zeefdruk van Beckenbauer (‘Der Kaiser') maakte waarmee hij al in 1977 voorspelde dat voetballers steeds meer een soort popster en icoon zouden worden. Waarom niet eens portretten geschilderd van typische Cambuursupporters die een mix zijn tussen een Ajaxfan (altijd kritisch) en een Feijenoordfan (hondstrouw)?

Of nog mooier: een ‘schuttersportret' van de Cambuurselectie dat een prominente plek krijgt in het nieuwe stadion. Wat mij betreft mogen de spelers voor die gelegenheid best hun uitshirt aantrekken.... Op de muur van het National Football Museum in Manchester staat in grote letters: ‘Voetbal is cultuur, net zo goed als opera dat is'. Zo is het maar net.

Peter de Haan uit Leeuwarden is publicist.