Nieuws

​Programmapresentatie, mienskipsbijeenkomst en meer nieuws

Delen

​Programmapresentatie, mienskipsbijeenkomst en meer nieuws

LEEUWARDEN – Leeuwarden-Fryslân 2018 gaat de laatste fase van de voorbereidingen in. Dat betekent dat op het gebied van communicatie een aantal veranderingen wordt doorgevoerd. En er is nieuws: de datum waarop het programma van LF2018 bekend wordt gemaakt staat vast. Ook vindt een aantal mienskipsbijeenkomsten plaats.

Op 5 oktober 2017 wordt het volledige programma voor 2018 gepresenteerd. In navolging van succesvolle Culturele Hoofdsteden, zoals Liverpool, Mons en Aarhus, wordt het programma van LF2018 omstreeks honderd dagen voor de opening van het Culturele-Hoofdstadjaar bekendgemaakt.

Fondsenmarkt en Mienskipsbijeenkomst

Op dinsdag 18 april organiseert LF2018 de jaarlijkse Mienskipsbijeenkomst. Iedereen is welkom in stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden. Via social media, de website en de Friese traditionele media wordt geïnformeerd over het programma. Voorafgaand vindt een fondsenmarkt plaats, bedoeld om mienskipsinitiatieven te helpen bij hun zoektocht naar fondsen. Van 18.00 tot 21.00 uur.

Marije Jansen, Hoofd Marketing Communicatie: ,,Vanaf 18 mei 2017 organiseren we iedere derde donderdag van de maand van 17.00 tot 18.00 uur een informele bijeenkomst in het Informatiecentrum. Vragen, opmerkingen en suggesties kun je daar met medewerkers van LF2018 bespreken. Gewoon gezellig wat komen drinken mag natuurlijk ook. Op 2018.nl en via de social media van LF2018 blijft u op de hoogte over het Donderdagmiddag Café.”

Spanningsboog

LF2018 kiest er bewust voor om niet eerder dan op 5 oktober met het programma naar buiten te gaan. ,,Als we dat eerder doen, vragen we teveel van de spanningsboog van het beoogd publiek. We willen namelijk ook na de programmapresentatie en gedurende het hele jaar van 2018 de aandacht vasthouden”, zegt Marije Jansen.

Voordat het zover is, start medio mei 2017 de communicatiecampagne gericht op verblijfstoeristen in Friesland. Jansen: ,,De inwoners van Fryslân gaan daar regelmatig van zien en horen. Ook wordt meer verteld over enkele programmahoogtepunten.” Achter de schermen draaien hiernaast campagnes richting de reisindustrie en -media, toeristische ondernemers en sponsoren.

LF2018 informeert de Friezen nu met artikelen in de weekbladen over de deelname van de veelal vrijwilligers aan het programma. Dat blijft zo. Ook worden regelmatig Friese media uitgenodigd voor een overleg over de stand van zaken van LF2018. Ook dat wordt gecontinueerd. Op social media (Facebook, Twitter) en de website is de ontwikkeling van het programma eveneens te volgen.

#LF2018

Het programma van LF2018, dat bestaat uit ongeveer veertig grotere programmaonderdelen en honderden mienskipsprogramma-onderdelen, is namelijk volop in ontwikkeling. Data, titels en plannen moeten nog worden vastgesteld en uitgewerkt. Er wordt door makers uit Friesland, Nederland en andere Europese landen hard gewerkt aan de ontwikkeling van programma’s.

Jansen: ,,Stel je vraag of bespreek je suggesties met ons via social media. Gebruik hiervoor #LF2018. Je kunt natuurlijk tijdens werkdagen ook altijd even binnenlopen in het Informatiecentrum van LF2018 in de Blokhuispoort in Leeuwarden.”