Nieuws

LF2018 over het streven naar één centraal kaartverkooppunt

Foto bewerkt door LF2018. Origineel is van Tryntsje Nauta & Heleen Haijtema.

Delen

LF2018 over het streven naar één centraal kaartverkooppunt

Media berichtten de afgelopen dagen over onze ticketing: over de wijze waarop LF2018 straks de kaartverkoop het liefst geregeld ziet. Zowel het Friesch Dagblad als de Leeuwarder Courant, allebei kranten van uitgever (en onze mediapartner) NDC mediagroep, schreven over onze wens om een ‘overkoepelend ticketingsysteem’ te ontwikkelen. Maar wat behelst dat systeem nu eigenlijk? En wat zijn de voordelen? Een korte uitleg, met in het achterhoofd de gedachte dat op dit moment aan het uitwerken van de plannen wordt gewerkt.

We gaan voor een systeem waarbij we zoveel mogelijk kaarten voor het LF2018-programma kunnen verkopen, vanuit een centrale plaats. Een (digitaal) loket dus waar bezoekers met een druk op de knop alle kaartverkopende evenementen en projecten binnen ons programma snel en eenvoudig vinden. Hiermee denken wij dat we zowel het publiek als de producenten het beste dienen.

Momenteel wordt dus hard gewerkt om dit systeem voor elkaar te krijgen. Dit doen we op basis van een uitvraag die in samenwerking met het merendeel van de (kaartverkopende) producenten van het hoofdprogramma is samengesteld. Het proces wordt begeleid door de ervaren ticketeers van stadsschouwburg De Harmonie, het Fries Museum en Jildiz Heddes*, specialist op dit vlak.

Ons plan van aanpak bestaat uit een plan A, B en C. De voorkeur van de Friese theaters gaat uit naar plan A, met het centrale kaartverkooppunt; een opzet die technische uitdagingen kent en waarover we, in dit stadium, geen bijzonderheden naar buiten brengen. Wel hebben we - als plan A niet door kan gaan - twee andere plannen achter de hand.

LF2018 werkt de plannen nu uit met de leverancier die een voorstel deed dat onze gezamenlijke wensen het dichtst benaderde. Halverwege mei weten we of ons voorkeursplan uitvoerbaar is. Omdat op dit moment sprake is van ontwikkeling, kunnen we nog niets zeggen over prijzen of andere details in het programma.

*Over Jildiz Heddes: zij is een nationaal gerenommeerd onafhankelijk expert en zette zich eerder in de centrale kaartverkoop voor het Holland Festival. Heddes is als freelancer werkzaam voor Stadsschouwburg Amsterdam, Toneelgroep Amsterdam, DeLaMar, Residentieorkest en Theater Bellevue, als consultant ticketing en databasebeheerder.

Ze werd met name gevraagd om technisch en commercieel advies dat rekening kon houden met de belangen van alle stakeholders en spelers in de ‘culturele Mienskip’.