Nieuws

Interview | Henk Hofstra: '2018 moet vertellen waar het mee bezig is'

Delen

Interview | Henk Hofstra: '2018 moet vertellen waar het mee bezig is'

DRACHTEN - De bekende kunstenaar Henk Hofstra raakt steeds enthousiaster over Culturele Hoofdstad. We spraken vandaag met hem naar aanleiding van een interview dat hij aan het Friesch Dagblad gaf.

Hofstra maakte onder meer naam dankzij zijn blauwe straat (Drachten), de spiegeleieren (Wilhelminaplein Leeuwarden), de gespoten autowrakken (Ahoy, Rotterdam zie foto) en zijn enorme lieveheersbeestjes in het centrum van Sint Petersburg.

In het krantenartikel, dat vanmorgen bij de abonnees van het 'FD' werd bezorgd, is de Drachtster kritisch: ,,Twee weken geleden dacht ik inderdaad nog: het wordt tijd dat er wat gaat gebeuren, want ik hoor maar niks." Na het verschijnen van de huis-aan-huiskrant en de website is Hofstra een stuk optimistischer.

Goedemorgen meneer Hofstra. Dat klopt toch?

,,Jazeker. Het was overigens niet zo dat ik negatief was gestemd. Noem het eerder zenuwachtig."

Waarom?

,,Ik hoorde weinig van de vorderingen. Las niets over de projecten, al begrijp ik dat er achter de schermen heus hard gewerkt werd."

Maar u bent gerustgesteld.

,,In de krant stonden alle projecten benoemd. Ik was daar ontzettend blij mee. Het is zaak om '2018' heel goed te promoten. Vertel waar jullie mee bezig zijn. En daar moet je vroeg mee beginnen. Niet alleen in Friesland en Nederland, maar ook en vooral juist voorbij onze landsgrenzen."

In het Friesch Dagblad deed u al een suggestie.

,,Ja, Nederlandse kunstenaars die een opdracht in het buitenland uitvoeren, kunnen '2018' natuurlijk geweldig promoten. Want hoeveel mensen buiten Nederland weten werkelijk dat Leeuwarden in 2018 de culturele hoofdstad van Europa is? Niet veel, denk ik."

Iedere kunstenaar voortaan een tasje met 2018-promotiemateriaal meegeven?

,,Dat is veel te letterlijk gesteld. Kunstenaars richten zich uiteraard in de eerste plaats op hun eigen opdracht. Maar het is wel zo dat wij, met z'n allen en dus niet alleen kunstenaars, het geluid van 2018 kunnen laten klinken. Laat mij bijvoorbeeld een blauwe weg in Venetië maken en dan kan ik meteen reclame maken voor Leeuwarden-Fryslân 2018. Al is misschien een beetje flauw om mezelf nu te noemen, maar u begrijpt wat ik bedoel. "

Wat let u?

,,Het is van belang dat je zoiets in overleg met de organisatie van 2018 doet. De boodschap moet namelijk wel consistent zijn. Zodat er een eenduidig geluid naar buiten klinkt."