Nieuws

​ING hoofdsponsor Culturele Hoofdstad van Europa 2018

Foto door Ruben van Vliet

Delen

​ING hoofdsponsor Culturele Hoofdstad van Europa 2018

LEEUWARDEN – ING wordt de trotse hoofdsponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018. De overeenkomst is woensdagmiddag 13 juli in het Fries Museum in Leeuwarden getekend. ING en de stichting Leeuwarden-Fryslân 2018 komen een contract tot en met de duur van Culturele Hoofdstad van Europa 2018 overeen. In 2018 is Leeuwarden/Fryslân de culturele hoofdstad van Europa. Tijdens en in aanloop naar dat jaar barst het in de provincie van de evenementen.

,,Het is geweldig dat een partner met zo’n internationaal bekende naam zich aan ons bindt”, reageerde Lieven Bertels, algemeen directeur van de stichting Leeuwarden-Fryslân 2018. ,,We zijn dus blij en trots.”

Fred Tuininga, directeur ING Leeuwarden, noemt een belangrijke reden voor het partnerschap: ,,Als grote werkgever in Friesland is Leeuwarden voor ING zeer belangrijk.” Tjitske Benedictus, hoofd Sponsoring & Events, eveneens binnen ING: ,,Om onze maatschappelijke betrokkenheid bij Leeuwarden en bij onze medewerkers te tonen wordt ING de trotse hoofdsponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018. Via deze samenwerking wil ING mensen laten genieten van alle mooie culturele projecten die Culturele Hoofdstad van Europa te bieden heeft. Zoals de Eschertentoonstelling waarbij we mensen willen inspireren om naar het Fries Museum te komen. Het museum betrekt jong en oud bij de expositie, waardoor het een maatschappelijk project wordt. ING streeft er daarom naar om kunst en cultuur toegankelijk te maken voor een breed publiek.”

De Friese gedeputeerde van cultuur, Sietske Poepjes, roemt de uitstraling van ING. Volgens haar is de financiële instelling een ,,hoofdsponsor van de buitencategorie. Een partij bovendien die het programma van Culturele Hoofdstad van extra cachet voorziet.”

Burgemeester Ferd Crone van Leeuwarden is zeer verheugd met ING als hoofdsponsor: ,,ING is een internationale topper die veel ervaring heeft met grote culturele organisaties, evenementen en festivals. Het is dan ook een teken van groot vertrouwen dat de bank zich zo royaal aan Culturele Hoofdstad van Europa 2018 verbindt.”

Door nu in te stappen geeft ING het programma van Leeuwarden-Fryslân 2018 verder kleur: de hoofdsponsor bepaalt mede hoe Culturele Hoofdstad er uit

komt te zien. ING krijgt de mogelijkheid om deel te nemen aan projecten en activiteiten.

Tjitske Benedictus: ,,Met name de projecten op het gebied van vernieuwing en ondernemerschap vinden wij interessant. Wij willen Leeuwarden en de provincie Friesland daarmee echt vooruit helpen.”

ING is ook hoofdsponsor van Club2018, het sponsornetwerk van voornamelijk Friese mkb-bedrijven. Bertels: ,,ING treedt op die manier in dialoog met de meest actieve, creatieve en toekomstgerichte ondernemingen in Friesland.” ING wil ondernemers inspireren, hun kennis vergroten en ze ondersteunen bij het vergroten van hun relatienetwerk. Club2018 moet ondernemers verbinden en samenbrengen. Ook na 2018.