Nieuws

In de media | Dansende vroege vogels openen Oerol Festival

Delen

In de media | Dansende vroege vogels openen Oerol Festival

LEEUWARDEN - Zoals verwacht veel aandacht voor de opening van Oerol in de diverse landelijke en regionale media. Ons oog viel op een bijdrage van Finster op Fryslân dat in alle vroegte de openingsvoorstelling van het Spaanse theatergezelschap Nido-Rizoma bijwoonde. In de duinen van Terschelling was journaliste Kirsten van Zanten één van de aanwezige vroege vogels: de opening van het Oerol Festival begon dit jaar namelijk al om vijf uur 's morgens.

(tekst hieronder van Kirsten van Zanten/Finster op Fryslân, video: Nynke Spanjer en Remy Netten).

Oerol ging vrijdagochtend van start met een dansvoorstelling in alle vroegte. Al om vijf uur moest het publiek aanwezig zijn in een duinvallei bij het meertje van Hee.

De voorstelling NIDO/Rizoma van het Spaanse gezelschap Sharon Fridman maakte na afloop de stemmen los: wat had het publiek nou precies gezien? Een verbeelding van de apocalyps, oordeelde wethouder Sjoerd Feitsma van Leeuwarden. De opkomst en neergang van de beschaving en hoe mensen verbindingen kunnen leggen, dacht gedeputeerde Sietske Poepjes.

Hoe dan ook: vijftig dansers namen de toeschouwers in het ochtendgloren mee in een andere wereld. Een wereld vol trage bewegingen die in elkaar overvloeien. Tergend traag kwamen de spelers uit het bos gelopen, stap voor stap, zonder enige haast. Onverbiddelijk langzaam. Ze kropen bijeen in een nest, leunden tegen elkaar aan, spatten als groep ook weer uiteen. Aantrekken en afstoten, nabijheid en afstand – om die dingen leek het te draaien, er werden keer op keer nieuwe structuren gevonden die ook steeds weer instortten.

In het midden van het immense speelvlak zat de Drachtster dansleraar Ben Vieberink. Hij meldde zich aan bij de Spanjaarden en belandde uiteindelijk achter de piano. Vieberink werd zo de spil van NIDO/Rizoma: alle actie vindt plaats om hem heen. Met zijn pianospel bepaalt hij het tempo.

Volgens Vieberink wilde Fridman niet alleen een ode aan het duinlandschap brengen, maar zijn publiek ook duidelijk maken dat mensen, indien ze echt naar elkaar luisteren, zich weer met elkaar kunnen verbinden. In de groep van vijftig dansers gebeurt dat in ieder geval wel – na een maand hebben zij een eigen ‘nest’ op Terschelling gerealiseerd. ,,Negen nationaliteiten – we zijn één’’, glundert Vieberink.

Nog acht voorstellingen te gaan: tot het eind van Oerol is NIDO/Rizoma iedere ochtend om 5 uur te zien. (eind artikel Finster op Fryslân).

Sense of Place

Onderdeel van Oerol is Sense of Place, één van de dragende principes onder het Leeuwarden Culturele Hoofdstad 2018-programma. Joop Mulder, oprichter en creatief directeur van Oerol, heeft bijgedragen aan de totstandkoming van het winnende bidbook van Leeuwarden, waarin Sense of Place van aanvang is meegenomen.

In samenwerking met Leeuwarden-Fryslân 2018 wordt de komende jaren gewerkt aan de totstandkoming van een aantal cultuur-landschappelijke projecten, die na een testfase tijdens een of meer festivaledities van Oerol, een definitieve plek verwerven in of aan het Friese Waddengebied.