Nieuws

​Herman van Veen leeft zich uit op 2018-schilderij

Delen

​Herman van Veen leeft zich uit op 2018-schilderij

LEEUWARDEN – Geen saaie receptie, maar een feestje. Een festival zelfs. Zo werd het prepensioen van dramadocent Gooitsen Eenling een bijzonder afscheid. Op roc Friese Poort begon vrijdag een vierdaags festival. Met Herman van Veen als eregast.

Nou ja, afscheid. We zijn nog niet van Eenling af. De 63-jarige docent annex cultuurrecensent (o.a. Leeuwarder Courant) wil zich blijven laten gelden. ,,Ik wilde af van de bureaucratie", verklaart Eenling zijn stap naar onafhankelijkheid. ,,Maar de school mag me altijd vragen voor een opdracht en stukjes schrijven voor de krant blijf ik zeker doen."

Eenling leverde decennia lang talent af. Een klein deel daarvan vertoonde de afgelopen dagen zijn kunsten. Elts & 1 ('eltsenien') heette het festival dat met een theaterstuk, concert en filmvoorstelling die naam ook zeker mocht dragen.

Elts & 1 is ook de naam van het festival dat lang door roc Friese Poort – en derhalve Gooitsen Eenling – elk jaar gehouden werd. De aftrap was vrijdag de dertiende met een theatervoorstelling van Karim El Guennouni. Zondag waren er optredens van zangeres Marleen de Boer en de Sweelinck Cantorij uit Stiens. Jean Marie Bevort toont vandaag zijn theaterstuk en bijbehorende film De Film.

De Herman van Veenzaal

Plaats van handeling was steeds de Herman van Veenzaal, in het hart van roc Friese Poort aan Wilaarderburen 1 in Leeuwarden. En laat nu uitgerekend Herman van Veen de eregast zijn. De veelgeprezen cabaretier en zanger en geestelijk vader van Alfred Jodocus Kwak mocht zaterdag als eerste een bijdrage leveren aan een reusachtig schilderij. Een mienskipsdoek, bedacht door Gooitsen Eenling, die op die manier een koppeling maakte met Leeuwarden-Fryslân 2018.

Het schilderij, nu nog een grotendeels leeg frame aan de muur in het atrium, moet in aanloop naar 2018 langzaam worden gevuld. Er passen 440 kleine vierkante schilderijtjes in. De eerste tien werden zaterdag gemaakt. Abstracte werkjes vooral, geschilderd door oud-leerlingen van Eenling en enkele prominenten (burgemeester Ferd Crone en Herman van Veen).

Sander Kalsbeek, nu theaterdocent en -regisseur en voormalig pupil van Eenling, kliedert de tekst 'Is Dat Zo?' op zijn doekje. ,,Die vraag stelde Gooitsen me altijd,", zegt Kalsbeek, ,,wanneer ik vermoedelijk iets te stellig met een bewering kwam." Nooit tevreden zijn, altijd kritisch blijven? ,,Zoiets. En ja, die vraag stel ik nu aan anderen."

DOX-dansers blinken uit

Eenling wordt verrast met een dansoptreden van enkele leden van DOX, podiumtalenten uit Utrecht. Ze worden vergezeld door Hildegard Draaijer, de artistiek leider van DOX én oud-leerling van Eenling. De dansers overtuigen met een spectaculaire fusion van streetdance, klassiek en moderne dans. Draaijer spreekt mooie woorden en concludeert tevreden ,,voor altijd een leerling van Gooitsen te zijn".

En dan mag Herman van Veen zijn kunstwerkje in de gigantische schilderijlijst plaatsen. Van Veen vervult zijn rol van blikvanger uitstekend. Een kwartier hebben de makers voor hun schilderij: Van Veen neemt aanmerkelijk langer de tijd. En dan, als het doekje juist af lijkt, spuit hij een lading blauwe verf over het expressionistische kunstwerk. Het toefje-Karel-Appel levert hem een klein applausje op. Ach, we bevinden ons tenslotte in de Herman van Veenzaal.

Nog 430 schilderijen te gaan en dan is-ie af. We houden u op de hoogte.