Nieuws

De resultaten van Mons 2015 en Pilsen 2015

Foto: Icarus Project

Delen

De resultaten van Mons 2015 en Pilsen 2015

Hét jaar zit er voor de beide Culturele Hoofdsteden van Europa op. Mons (België) en Pilsen (Tsjechië) hebben, net als wij, jaren naar de titel European Capital of Culture toegewerkt. In 2015 kwam hun culturele programma tot een climax. Nu is het tijd om de balans op te maken. De Europese Commissie publiceerde een overzicht van de resultaten die de beide steden in hun jaar hebben behaald. ,,Het hosten van Culturele Hoofdstad van Europa heeft de beide steden op verschillende manieren voor altijd veranderd’’, zo start het artikel. ,,Voor Mons heeft het dragen van de titel laten zien hoe cultuur een aandrijfveer kan zijn voor de economische ontwikkeling van de stad en de regio. In Pilsen werd de stad verjongd en veranderde de manier waarop de lokale bevolking over cultuur denkt’’.

Mons
Mons, een stad die met minder dan 100.000 inwoners qua omvang lijkt op Leeuwarden (iets meer dan 108.000 inwoners), greep het dragen van de titel als kans om zichzelf op de kaart te zetten als centrum van creativiteit, cultuur en expressie. In Nederland is Mons beter bekend als Bergen. De stad is gevestigd in het Frans-sprekende zuiden van België.

Voor Mons was het jaar niet alleen een cultureel succes, ook voor de economie was het een enorme impuls. In 2015 werd de stad bezocht door 2,2 miljoen bezoekers die samen 587,000 kaarten voor het officiële programma kochten. Met name de Van Gogh-expositie was een buitengewoon succes: het was met 180.000 bezoekers Europa's meest populaire expositie van 2015. Voor elke €1 die door de regionale overheid in de Stichting Mons 2015 werd geïnvesteerd kreeg de Belgische economie €5,50 terug. En Mons deed het niet alleen: 48 omliggende steden en regio's creëerden een eigen cultureel programma en profiteerden daardoor mee van de resultaten. De ervaring met Culturele Hoofdstad van Europa 2015 was voor Mons dermate goed, dat de stad opnieuw €5,5 miljoen in cultuur heeft geïnvesteerd in de vorm van Stichting Mons 2025.

Een aantal cijfers:

  • Het aantal bezoekers aan de VVV steeg met 470% en het aantal begeleidde rondleidingen door de stad groeide met 2,500%.
  • 2,390 geplande activiteiten waarbij 6,700 artiesten werden betrokken, waaronder 1,200 uit de Hainaut-regio.
  • 70,000 Twitter mentions bereikten samen meer dan 127 miljoen Twitter-gebruikers.

Meer informatie en een overzicht van de behaalde resultaten is te vinden op de website van Mons 2015. Het volledige rapport (in het Frans) is hier te lezen.

Pilsen
Pilsen, de vierde grootste stad van Tsjechië, is het meest bekend om haar Pilsner-bier. Ook hier gaat één naam niet op. In de moedertaal draagt de stad de naam Plzeň. In 2015 mocht de stad 3,4 miljoen bezoekers ontvangen, waarvan 1,4 miljoen de +/- 580 evenementen bezocht. In totaal werd bij deze evenementen zo'n €21 miljoen gespendeerd. Daarnaast rees het aantal overnachtingen in de stad met 31,1% in vergelijking met 2013.

Voor Pilsen was 2015 een kans om een nieuwe bestemming te vinden voor verlaten en onder-gebruikte plekken in de stad. Een goed voorbeeld is DEPO2015, een project waarin de voormalige bus-depot werd omgetoverd tot het Centrum voor Creatieve Bedrijven. Het centrum biedt plek aan start-ups, gevestigde bedrijven en creatievelingen om samen te werken aan projecten en ideeën te delen. Er wordt gebroed op veelbelovende projecten en er wordt gezocht naar manieren om ideeën tot uitvoering te laten komen, allemaal door middel van brede samenwerkingen. Volgens de inwoners van Pilsen is DEPO2015 het beste project dat werkt in en met de publieke ruimte. Gedurende 2015 werd het voormalig bus-depot door 100.000 mensen bezocht.

Voor Pilsen zat er, net als bij Mons, een economische impuls verbonden aan het culturele programma. Echter, voor de stad was de impact het allergrootst op het gebied van imago. De stad gebruikte haar programma om haar imago opnieuw uit te vinden en om sterkere banden te krijgen met de nabijgelegen Bavaria-regio in Duitsland. Het dragen van de titel Culturele Hoofdstad van Europa veranderde de manier waarop Pilsen denkt over cultuur.

Lees hier meer over Plzeñ 2015.

Het originele artikel, gepubliceerd door de Europese Commissie, is hier te lezen.