Nieuws

​Club2018 | ING zoekt dynamiek die ook na 2018 in stand blijft

Gerrit Keen spreekt de leden van Club2018 toe (ING Nederland regiodirecteur Grootbedrijf & Instellingen Noord-Oost Nederland). Foto Niels Westra

​Club2018 | ING zoekt dynamiek die ook na 2018 in stand blijft

Burgemeester Tjeerd van Bekkum (links) in gesprek met Jeroen Horsthuis en Melissa van Voorst (Team Horsthuis). Foto Niels Westra.

​Club2018 | ING zoekt dynamiek die ook na 2018 in stand blijft

Ingrid Vellinga en Monique Jansma (beiden van Club2018) geven Henk van Dijk (HD van Dijk Reinigingstechniek) een chocoladeletter (Foto Niels Westra).

​Club2018 | ING zoekt dynamiek die ook na 2018 in stand blijft

Lieven Bertels (CEO Leeuwarden-Fryslân 2018), Gerlof Reijneker (Steinfort Glas) en Sylvya Kerklaan (Club2018). Foto Niels Westra

Delen

​Club2018 | ING zoekt dynamiek die ook na 2018 in stand blijft

DRACHTEN – Gerrit Keen, regiodirecteur bij ING Nederland, sprak donderdagavond 1 december mooie woorden. Tijdens een netwerkbijeenkomst van Club2018 benadrukte hij het belang van samenwerking. ,,We willen helpen om ondernemers te laten nadenken over hun toekomst, door ze kritisch naar hun eigen businessmodel te laten kijken.”

ING, hoofdsponsor van Club2018 én Leeuwarden-Fryslân 2018, is met MKB Nederland onlangs het programma Business Boost gestart. Keen: ,,Daarin laten we ondernemers in kleine groepen naar hun bedrijven kijken. We vragen ze expliciet om na te denken over de innovatiemogelijkheden. Want door in kleine gezelschappen bij elkaar te komen, leren ondernemers veel van elkaar. Dat is de ervaring tot nu toe.”

Keen wil met ING een aanjager van Club2018 worden: ,,Het aantal leden moet groeien. En daar willen wij ons aandeel in hebben. Heel Friesland, de ondernemers voorop, moet beseffen dat 2018 een absoluut hoogtepunt wordt. Club2018 zal een dusdanige dynamiek genereren die ook na 2018 standhoudt. Daarvan ben ik overtuigd.”

Tjeerd van Bekkum, als burgemeester van Smallingerland gastheer van de bijeenkomst, voegde daar aan toe: ,,Club2018 moet tenminste 2018 leden krijgen. Dat aantal moet toch zeker haalbaar zijn!” Hij keek alvast vooruit naar een volgende bijeenkomst. ,,Want het zou toch mooi zijn wanneer we dan een veel grotere zaal moeten boeken. De Lawei of in één van de hallen in Leeuwarden.”

Van Bekkum, die het podium met de Leeuwarder burgemeester Ferd Crone deelde, deed bovendien een belofte aan de aanwezigen: ,,Wie er in slaagt om twee serieuze kandidaat-leden bij de accountmanagers van Club2018 voor te dragen, krijgt vier kaartjes voor een thuiswedstrijd van FC Groningen.”

Crone counterde meteen: ,,Maar wie liever vier kaarten voor Cambuur wil, moet bij mij zijn.” Beide voetbalclubs zijn lid van Club2018.

Ook op de derde netwerkbijeenkomst van Club2018 gaf Lieven Bertels, CEO van Leeuwarden-Fryslân 2018, een programma-update. Hij duidde de nog lopende Alma-Tadema-tentoonstelling in het Friesland die na een week of vijf al vijftigduizend mensen op de been bracht. ,,Ik word regelmatig gevraagd waarom deze expositie nu al en niet straks, in 2018 plaatsvindt”, was zijn retorische vraag. ,,De Alma-Tadema-expositie is een blockbuster gebleken. Een evenement dat nu al aantoont dat aansprekende projecten veel exposure genereren.”

Dergelijke ‘bewijslast’ is aldus Bertels goed voor het creëren van draagvlak. ,,Bovendien zie je hoeveel internationaal gerenommeerde media er aandacht aan besteedden. The Guardian, La Stampa en Huffington Post. Ze schreven net als veertien andere buitenlandse kranten over het Fries Museum en Culturele Hoofdstad van Europa.”

De avond eindigde met de vaste netwerkborrel. Die werd voorafgegaan door een lezing over ‘disruptieve innovaties’. Theo Huibers, ondernemer en hoogleraar aan de Universiteit Twente, is gespecialiseerd in innovaties op het gebied van technologie. Hij adviseert bedrijven over strategieën en transformaties. Disrupties, legde hij uit, zijn spectaculaire ontwikkelingen binnen een bedrijf; ze wijken af van traditionele innovaties, doordat de bedenkers vaak volledig out of the box opereren. Als succesvolle voorbeelden noemde Huibers toepassingen als ‘Whatsapp’ en Instagram. Zijn boodschap was hoe je je als ondernemer kunt voorbereiden op disruptieve innovaties.

Jan van Erve, hoofd partnership en commercie, dankte in zijn slotwoord de aanwezige sponsoren en haakte aan op de woorden van burgemeester Tjeerd van Bekkum. ,,We zijn met Club2018 op de goede weg, laat dat duidelijk zijn. Tegelijk vind ik net als de burgemeester dat ieder individueel lid van Club2018 in staat moet worden geacht om tenminste één warme lead aan te dragen.”