Nieuws

CH2018 in Berlijn, Nederlandser dan in Friesland wordt het niet

Delen

CH2018 in Berlijn, Nederlandser dan in Friesland wordt het niet

LEEUWARDEN - Leeuwarden-Fryslân 2018 richt haar blik deze week nadrukkelijk op de Europese toerist. De stichting presenteert zich sinds woensdag op de ITB. De internationale beurs voor de reisindustrie in Berlijn geldt als de grootste in zijn soort van Europa.

Dinsdagavond was in het gebouw van de Nederlandse ambassade een presentatie voor 65 journalisten uit het buitenland. Deze bijeenkomst stond grotendeels in het teken van 11Fountains, het project dat begin deze week de namen van de elf internationale kunstenaars bekendmaakte. ,,We willen natuurlijk in de reisprogramma’s van de verschillende touroperators komen”, aldus Van der Schaaf, hoofd hospitality & tourism van Leeuwarden-Fryslân 2018.

En om zo sterk mogelijk voor de dag te komen, is een nieuwe toeristische website gemaakt. Het platform maakt inzichtelijk welke Friese hotels en accommodaties er beschikbaar zijn. ,,We zetten in deze campagne in op onze oorspronkelijkheid”, legt Van der Schaaf uit. ,,Want het authentieke Nederland vind je zeker in Friesland.” De leuze die per saldo tot meer toeristen moet leiden is daarom ‘It won’t get more Dutch than this’. In het Duits: ,,Höllandischer Geht’s nicht.” Nederlandser dan in Friesland wordt het dus niet. Klik hier om de Duitstalige website te bekijken.

Journalisten mee in Berlijn

De Friese journalisten Auke Zeldenrust en Eduard Rekker bezochten in de Berliner Messe de stand van Leeuwarden-Fryslân 2018. Hun artikel en fotoverslag werden vrijdagmorgen geplaatst in de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad. De productie, in opdracht van Finster op Fryslân, bevatte ook een radio-interview dat donderdagavond door Omrop-Fryslânradio werd uitgezonden.

Uit het krantenartikel van Zeldenrust en Rekker: 'De stand is klein maar functioneel ingericht met Friese beerenburg, de provinciale pompeblêden en opvallend genoeg een bos oer-Hollandse tulpen. Bewust, benadrukt (Hanita) Van der Schaaf. ,,De meeste mensen kennen Fryslân niet maar wel de molens, de klompen en de tulpen van Nederland. Deze iconen gebruiken we om de toerist naar Friesland te lokken waar ze ontdekken dat we veel meer te bieden hebben. Kijk maar naar de honderden rijksmonumenten die Leeuwarden heeft, steden als Stavoren en Workum, de kunstenaar Escher, Mata Hari, noem maar op." Die beelden moeten in de hoofden van de vakantieganger blijven hangen, ook als het feest van 2018 allang gevierd is, zo is de bedoeling.'

Het Hollands eigene dat wereldwijd vermaard is, opent de poort naar Fryslân, is de gedachte. De leus waarmee Culturele Hoofdstad 2018 op de Berliner Messe de boer op gaat, luidt dan ook: Fryslân: Holländischer geht ’s nicht, oftewel vrij vertaald: Fryslân, Nederlandser wordt het niet. (...) Een uitstekende strategie die zal werken, zegt directeur Jos Vranken van het Nederlands bureau voor toerisme, het NBTC. ‘Wij moeten blij zijn met beeldmerken als de tulp. Wij zelf vinden het misschien oubollig maar vergeet niet dat miljoenen mensen de halve wereld overvliegen om een foto te maken van een kleurrijk tulpenveld. De tulp is de toegangsdeur naar rest van Nederland, waar nog veel meer te beleven valt.'

Vanavond besteedt ook GPTV aandacht aan de deelname van CH2018 aan de grootste toeristenbeurs ter wereld.

Bij de foto: Beeld vanaf de beursvloer. Foto itb-berlin.nl.